Linguïstische ergernissen
Ergerd uw zich ook zo aan taal- en spellingsfouten? Dan bent u niet de enige. Driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die dergelijke fouten maakt, zo blijkt. Slechts dertien procent van zijn/haarcollega’s en zakenpartners schrijft volgens de ondervraagden foutloos. Dat men zélf schrijft zonder onvolkomenheden, is de mening van iets meer dan de helft van de ondervraagden.
De meeste vergissingen worden gemaakt met d’s en t’s in werkwoordsvormen. Nederlanders storen zich vooral aan manco’s in zakelijke teksten zoals e-mails en verslagen. Spelfouten in kranten of tijdschriften en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven staan op de tweede en derde plaats.
En mocht u de kwinkslag zijn ontgaan: in de eerste zin moet ‘Ergerd’ natuurlijk worden geschreven als ‘Ergert’. Sowieso fijn dat u deze tekst leest!
Phishing
Toch hebben ook taalfouten hun eigen functie. Immers, zo wordt duidelijk hoe de zendende partij hecht aan zorgvuldig taalgebruik en daar al of niet kennis van heeft. Phishing-mails leveren hilarische voorbeelden op. Zoals:
“Lieve klant van Postbank
Tengevolge van betreft, voor de veiligheid en integriteit van de post bankrekening wij hebben dit waarschuwing bericht uitgebracht. Het is naar onze aandacht gekomen dat uw post bankrekening informatie geactualiseerd moet worden als deel van onze gaande verder verplichting om uw rekening te beschermen en om het geval van fraude op onze website te verminderen Indien u zou kunnen behagen neem 5-10 minuten uit uw online ervaring en actuliseer uw persoonlijke records bijgevolg dat u zult niet lipen tegen het lijf enig toekomstige problemen met de on line-service.
Eens u uw rekening cijfers hebt geactualiseerd, zal uw Online Rekening dienst niet onderbroken worden en zal verder als normaal gaan. Begonnen te worden, alstublieft om de schakel beneden te klikken: https://(………………….)
Deze instructie is naar iedereen helt klanten gestuurd worden en is verplicht te volgen. Wij kijken ernaar uit om verdergaan met verzorgen u uitstekende dienst.
Dank u. De Postbank”.
Student?
Ga voor Hogeschooltaal.nl
Ben jij HBO/WO-student? Vind je verzorgd taalgebruik belangrijk voor jouw toekomst? Weet jij ook wel dat F7 in Word echt niet alle fouten uit je teksten haalt? Wil je meer weten over online professionele taalcursussen Nederlands en/of Engels? Kijk op: http://www.hogeschooltaal.nl/De-vakgroep/ Streamer tekstproductie en communicatie-advies levert ook daar haar bijdrage!
Recente reacties